Darmowa dostawa po opłaceniu od 299,00 zł
SuperBezpieczneTM zakupy
SuperFair.Shop badge

Magnez chelat czy cytrynian - co wybrać?

2023-11-10
Magnez chelat czy cytrynian - co wybrać?

Suplementy diety to wygodny sposób na uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów w organizmie człowieka. Oczywiście nie zastąpią one zdrowego trybu życia i nie są receptą na długie życie, ale w wielu przypadkach mogą okazać się doskonałym wsparciem, gdy organizm potrzebuje pomocy w przywróceniu i zachowaniu dobrego samopoczucia i zdrowia. Wśród suplementów, które cieszą się największym zainteresowaniem kupujących, są preparaty, które w swoim składzie zawierają magnez. Z pewnością na zainteresowanie tym konkretnym pierwiastkiem wpływ mają reklamy w środkach masowego przekazu, które ukazują magnez jako remedium na wiele schorzeń. Nie dzieje się tak bezpodstawnie. Badania naukowe potwierdzają, że magnez jest dla człowieka ważnym pierwiastkiem. Ponad 300 procesów biochemicznych zachodzących w ludzkim ciele odbywa się z jego udziałem. Magnez odpowiada za właściwą pracę układu nerwowego, mięśniowego i immunologicznego. Bierze udział w budowie kości i zębów oraz utrzymaniu metabolizmu energetycznego.

Jaki magnez stosować - chelat czy cytrynian?

Wspiera pracę układu krwionośnego. Jego niedobór może dawać objawy w postaci bolesnych skurczów łydek, mrowienia w kończynach, rozdrażnienia, zmęczenia, bólów głowy, trudności w koncentracji, wypadaniu włosów i doprowadzić do nieprawidłowości w pracy serca, mięśni, układu nerwowego, odpornościowego. Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi 300–400 mg na dobę. Mimo że w naturalnym środowisku nie brakuje go w spożywanych przez człowieka pokarmach, to niedobór magnezu dotyka coraz więcej osób. Zwykle jest on wynikiem nieodpowiedniej diety, stresu, używek, stosowania niektórych leków, zaburzeń wchłaniania. Jeśli więc naturalne sposoby na dostarczanie do organizmu magnezu zawodzą, do gry wchodzą suplementy. I tu zaczynają się schody. Który magnez do suplementacji wybrać - chelat magnezu czy cytrynian? Wiadomo, że magnez występuje w postaci soli organicznych i nieorganicznych, że jony magnezu z soli organicznych lepiej są przyswajane przez organizm, że wśród nich najlepszą biodostępnością charakteryzuje się cytrynian magnezu. Coraz częściej jednak wymienia się chelat magnezu jako formę o wysokim poziomie wchłanialności. Zatem… 

 

chelat czy cytrynian

 

Magnez chelat czy cytrynian- suplementacja

Cytrynian magnezu to sól kwasu cytrynowego i jony magnezu. Chelat magnezu to połączenie minerału z czynnikiem chelatowanym (kwasy organiczne, aminokwasy). Zarówno chelat jak i cytrynian magnezu są związkami, z których jony magnezu są przyswajane przez organizm nawet na poziomie 90%. Chelaty magnezu zachowują wysoką stabilność w kwaśnym środowisku żołądka. Uwalnianie jonów następuje w momencie zapotrzebowania organizmu na ten pierwiastek. Nie ma ryzyka przedawkowania, a ryzyko wystąpienia biegunki związanej ze stosowaniem magnezu właściwie nie istnieje. Cytrynian magnezu należy do grona najlepiej przyswajalnych związków magnezu, ale należy mieć na uwadze, że wykazuje lekko przeczyszczające działanie i osoby, u których występują częste biegunki, nie powinny go stosować. W suplementacji magnezu najważniejszy jest stopień jego przyswajalności. Ale należy pamiętać, że na biodostępność wpływ ma nie tylko forma suplementowania magnezu, ale również inne czynniki np. obecność fitynianów, szczawianów, wapnia i żelaza w pożywieniu ogranicza przyswajanie magnezu, a witamina B6 i D poprawia jego wchłanianie. Również dieta z dużą zawartością białka i nienasyconymi kwasami tłuszczowymi może korzystnie wpływać na biodostępność tego minerału. Warto podkreślić, że źródłem najlepiej przyswajalnego magnezu jest żywność. Wysoką zawartością magnezu mogą pochwalić się produkty z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, kakao, pestki dyni, orzechy, migdały, kasze, płatki owsiane, gorzka czekolada. Nim zaczniemy wspomagać organizm suplementami z magnezem nawet takimi o wysokiej przyswajalności jak cytrynian magnezu czy chelat magnezu, warto wyeliminować złe nawyki żywieniowe i zdecydować się na zdrowy tryb życia, w którym zbilansowana dieta odgrywa bardzo ważną rolę w zachowaniu dobrego samopoczucia i zdrowia.

pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel