Darmowa dostawa po opłaceniu od 299,00 zł
SuperBezpieczneTM zakupy
SuperFair.Shop badge

Niedobór witaminy C - objawy i jak sobie z nim radzić?

2023-10-23
Niedobór witaminy C - objawy i jak sobie z nim radzić?


Ludzki organizm, by mógł prawidłowo funkcjonować, rozwijać się i rozmnażać, potrzebuje wielu różnorodnych substancji. Należą do nich białka, cukry, tłuszcze, sole mineralne i witaminy. Te ostatnie, to grupa organicznych związków chemicznych, których organizm nie potrafi sam syntetyzować lub nie syntetyzuje wystarczająco, dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Jedne, dobrze rozpuszczają się w tłuszczach - A, D, E, K, inne, w wodzie - witamina C i witaminy z grupy B, ale wszystkie są niezbędne, aby ludzkie ciało w każdej sferze działało bez zarzutu. Z pewnością tą, którą kojarzymy najlepiej to witamina C (kwas askorbinowy). Niestety spora grupa osób jedyne, co o niej wie, to to, że wspiera odporność i wskazuje cytryny jako jej źródło. Prawda jest jednak taka, że witamina C ma o wiele większe znaczenie dla zdrowia człowieka i aby ją dostarczyć do organizmu, wystarczy w codziennym jadłospisie uwzględnić warzywa i owoce z rodzimego podwórka, nie tylko cytrusy. Należy podkreślić, że mimo szerokiej dostępności produktów bogatych w witaminę C, jej niedobór w organizmie jest często spotykany.Aby uświadomić sobie, jakie są skutki niedoboru witaminy C, warto przyjrzeć się roli, jaką pełni w organizmie.

niedobór witaminy c

Witamina C - znaczenie dla ludzkiego organizmu i jej niedobór

Przede wszystkim witamina C jest najbardziej znanym antyoksydantem, związkiem, którego głównym zadaniem jest neutralizacja wolnych rodników tlenowych odpowiedzialnych za szybsze starzenie się komórek i zwiększających ryzyko powstawania chorób (cukrzyca, choroby serca, nowotwory, choroby neurodegradacyjne). Witamina C jest wsparciem dla układu odpornościowego. Zwiększa przyswajanie żelaza potrzebnego do syntezy hemoglobiny. Poprawia wchłanialność wapnia, budulca kości i zębów. Niedobór witaminy C a objawy neurologiczne? Bierze udział w syntezie kolagenu i odpowiada za prawidłowy stan tkanki łącznej. Wpływa na syntezę kortykosteroidów oraz niektórych neuroprzekaźników, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zakwaszając mocz, zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji bakteryjnych układu moczowego.

Skąd bierze się niedobór witaminy C i jakie objawy daje?

Nieprawidłowa dieta, zaburzenia wchłaniania, palenie papierosów, niektóre leki (aspiryna, barbiturany, sulfoniany), ciąża, podeszły wiek mogą przyczyniać się do niedoboru witaminy C w organizmie. Pamiętać należy, że witamina C łatwo ulega utlenianiu - niszczy ją działanie wysokich temperatur, światła i bezpośredni kontakt z powietrzem. Pierwsze sygnały ze strony organizmu, które mogą wskazywać na niskie stężenie tej witaminy to ogólne osłabienie, męczliwość, bóle mięśni, brak energii, podatność na infekcje i dłuższy czas choroby, pogorszenie nastroju, apatia, stany zapalne w jamie ustnej, wybroczyny i siniaki na skórze, pękające naczynka krwionośne, trudno gojące się rany. Konsekwencją długo trwającego niedoboru jest szkorbut, choroby serca, niedokrwistość, osteoporoza, zaburzenia psychiczne, nowotwory.

Jak zaradzić niedoborowi witaminy C?

Zdrowo się odżywiać. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty bogate w witaminę C najlepiej spożywane na surowo. Należą do nich zielone warzywa liściaste, kiszona kapusta, natka pietruszki, pomidory, papryka, owoce czarnej porzeczki i dzikiej róży, truskawki, kiwi, cytrusy, wątróbka wieprzowa. W walce z niskim poziomem witaminy C pomocne mogą okazać się suplementy diety, o ile taką formę uzupełnienia niedoborów zaleci lekarz. Rekomendowana dawka dobowa witaminy C dla dorosłego człowieka wynosi 45-90 mg. Kwas askorbinowy (witamina C) nie jest toksyczny, a jego nadmiar usuwany jest wraz z moczem, jednak spożywany w nadmiarze może powodować nudności, biegunkę, wysypkę skórną.


“Lepiej zapobiegać niż leczyć” i to jest najlepsza recepta na zdrowie.

pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel