Darmowa dostawa od 299,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Co jest dobre na pamięć i koncentrację?

2021-06-04
Co jest dobre na pamięć i koncentrację?

Zacznijmy od tego, że problemy z koncentracją i zapamiętywaniem nie muszą od razu oznaczać choroby. To, że czasem nie możemy sobie przypomnieć, gdzie położyliśmy klucze od mieszkania, w jakim celu weszliśmy do danego pomieszczenia albo skąd znamy jakąś osobę jest rzeczą normalną. Kłopot pojawia się wówczas, gdy takie sytuacje często się powtarzają. Na problemy z koncentracją i pamięcią wpływ ma wiele czynników, z których wpływu często nie zdajemy sobie sprawy. Stres, zmęczenie, dieta uboga w składniki odżywcze, niewystarczająca ilość snu, brak aktywności fizycznej, używki, ale także urazy głowy, zatrucie toksynami, zaburzenia metaboliczne. Do kłopotów z pamięcią przyczynia się również nadmiar otaczających nas bodźców i takie rozpraszacze uwagi jak smartfony, czy tablety.

Czym jest pamięć?

Według definicji pamięć człowieka to zdolność umysłu do przyswajania, magazynowania i odtwarzania informacji dotyczących przeszłych zdarzeń. Ze względu na długość przechowywania informacji możemy wyodrębnić pamięć sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą. Ze względu na rodzaj informacji: pamięć deklaratywną – wymaga udziału świadomości do przywołania wspomnienia i pamięć niedeklaratywną – dotyczy wyuczonych reakcji na pewne sytuacje. Pamięć krótkotrwała stanowi niezbędne ogniwo pozwalające na przekazanie informacji biegnącej od narządu zmysłu do struktur związanych z pamięcią długotrwałą, czyli kłopoty z pamięcią krótkotrwałą będą utrudniać tworzenie nowych wspomnień.

Jak ćwiczyć pamięć i koncentrację?

By zachować jak najdłużej “jasność umysłu” należy o to zadbać. By zachować zdrowie, mózg wymaga odpowiednich warunków do prawidłowego działania i podobnie jak nasze mięśnie potrzebuje regularnego użytkowania. Zwróć uwagę na to co jesz. W Twoim codziennym menu nie powinno zabraknąć produktów bogatych w witaminy z grupy B, lecytynę, żelazo! Unikaj stresu! Wysypiaj się! Postaw na aktywność fizyczną! Już nawet półgodzinny spacer pozwoli dotlenić organizm, a co się z tym wiąże, dotlenić komórki mózgowe. Zrób sobie detox od technologii! Zrezygnuj z używek! Ćwicz umysł

Sposoby na pamięć i koncentrację

Jak mieć lepszą pamięć?

Ćwiczenia pamięci nie wymagają nakładów finansowych, nie są skomplikowane ani czasochłonne.

  • czytaj książki,
  • rozwiązuj krzyżówki,
  • zgłębiaj wiedzę,
  • znajdź sobie twórcze hobby,
  • układaj puzzle, graj w gry logiczne,
  • recytuj wiersze, śpiewaj,
  • słuchaj relaksującej muzyki,
  • zadbaj o kontakt z naturą.


Bywa tak, że, musimy doraźnie pomóc naszej pamięci i koncentracji. Być może nie wiesz, ale gorzka czekolada usprawnia myślenie. Zawiera wiele związków pobudzających mózg do pracy, np. pirazynę. Kilka kostek gorzkiej czekolady może rozjaśnić nam umysł, poprawić koncentrację, pamięć, czas reakcji i ułatwić rozwiązywanie problemów. Możemy także skorzystać z dobroczynnego działania ziół. Stosowane na pamięć i koncentrację poprawiają przepływ krwi przez mózg, działają antyoksydacyjnie, chroniące komórki nerwowe przed uszkodzeniami oraz stymulują powstawanie nowych połączeń pomiędzy komórkami mózgowymi (miłorząb japoński, kozieradka, żeń-szeń, różeniec górski). Pomocne okazać się mogą suplementy z luteiną. Jednak najlepszy dla naszej koncentracji i pamięci jest higieniczny tryb życia oraz trening i różne wyzwania umysłowe. 

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixel