Darmowa dostawa od 299,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Co hamuje apetyt na słodycze?

2021-11-29
Co hamuje apetyt na słodycze?

Zdrowe odżywianie to podstawa dobrego samopoczucia, szczupłej sylwetki i ogólnie pojętego zdrowia. Niby o tym wiemy, nawet staramy się, by w codziennym menu znalazły się produkty bogate w składniki potrzebne organizmowi do prawidłowego działania, a jednak nie wiadomo skąd znowu pojawia się pokusa nie do opanowania – choćby niewielki batonik, bo jakaś taka nerwowość czy brak energii nas dopadła. I jeśli wzmożona ochota na słodycze zdarza się rzadko, to nie narobi szkód w organizmie, ale gdy sięganie po słodycze staje się naszą słabością, nie potrafimy się jej oprzeć, to raz, że grozi nam otyłość, drugie - podatność na różne choroby, w tym cukrzycę.

Co powoduje, że nie możemy oprzeć się słodyczom?

Najczęściej jest to dosyć prozaiczny powód. Po prostu w naszej diecie jest ich za dużo. "Słodkości", w których składzie jest przede wszystkim duża ilość cukrów prostych powodują gwałtowny skok poziomu glukozy we krwi, oraz jej nagły spadek na skutek działań insuliny. Skutek znowu mamy ochotę coś zjeść, najlepiej słodkiego. I tak tworzy się "błędne koło". Słodycze uzależniają, bo towarzyszące im poczucie szczęścia po zjedzeniu, działa jak narkotyk. Pragniemy kolejnej porcji. Przyczyny wzmożonej ochoty na słodycze mogą być bardziej skomplikowane i wynikać z przewlekłego zmęczenia, nieodpowiedniej diety, braku równowagi między hormonem stresu i hormonami szczęścia, z niskiego poziomu niektórych hormonów, insulinooporności, kandydozy jelita grubego.

Jak walczyć z pokusą na "słodkie"?

Po pierwsze sprawdzić, czy wzmożona ochota na słodycze nie jest objawem poważnej choroby. Najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z uzależnieniem od słodyczy będą produkty bogate w chrom, błonnik pokarmowy, czy kapsaicynę.

W jaki sposób chrom hamuje apetyt na słodycze?

Chrom bierze udział w wielu procesach przemiany materii. Przede wszystkim pozwala kontrolować poziom glukozy we krwi (bierze udział w procesie regulacji wrażliwości komórek na insulinę) i zmniejsza łaknienie. Jest składnikiem enzymów trawiennych. Bierze udział w trawieniu cukrów i białek. Przyczynia się do regulowania poziom cholesterolu (obniża poziom złego, podwyższa dobry). Naturalnym źródłem chromu są: orzechy, produkty pełnoziarniste, rodzynki, owoce morza, szparagi, brokuły, jaja, kakao.

Jak działa kapsaicyna na apetyt?

Kapsaicynę znajdziemy w papryczce chili. Jej ostry smak tłumi apetyt i pobudza trawienie. 

Błonnik sprzymierzeńcem w walce z podjadaniem słodyczy

Produkty bogate w błonnik (płatki owsiane, brązowy ryż, brokuły, pełnoziarniste pieczywo, kasza gryczana) pęcznieją w żołądku, są dłużej trawione i dają uczucie sytości i wpływają na stabilizowanie poziomu cukru we krwi.

Co hamuje apetyt na słodycze

Jak skutecznie oduczyć się sięgania po słodycze?

Po pierwsze nie kupować. Po drugie – nie odstawiać nagle słodyczy, ale dzień po dniu zmniejszać ich ilość w diecie. Niezdrowe słodycze można zastąpić jogurtem naturalnym, do którego należy dodać świeże czy mrożone owoce. Słodkie przekąski zastąpić warzywnymi i owocowymi chipsami oraz świeżo wyciskanymi sokami. W planie dnia mieć czas na aktywność ruchową, która pobudza wytwarzanie endorfin - hormonów szczęścia. Gdy takie metody nie są możliwe do realizacji, warto sięgnąć po suplementy. Chrom na słodycze to dobry pomocnik w ich eliminacji z diety. 

Pamiętać jednak należy, że zbilansowana dieta, aktywność ruchowa i odpowiednia ilość snu oraz regularna kontrola stanu zdrowia to najlepszy sposób na dobre samopoczucie każdego dnia, sposób na szczupłą sylwetkę i zdrowie w ogóle. Słodyczom mówimy nie!

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixel